П`ятниця
17.05.2024
09:03
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мій сайт
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Головна » Статті » Методична скарбничка » Науково-методична проблема вчителя

Упровадження інноваційних технологій у роботу класного керівника як один із шляхів розвитку інтересу учнів до навчання

Упровадження інноваційних технологій

у роботу класного керівника

як один із шляхів

розвитку інтересу учнів до навчання

 

Виступ С.О. Черненко

Школу називають другою домівкою. І це справді так. Адже саме тут діти проводять велику частину життя. Сюди вони приходять малюками, крок за кроком просуваються сходинками, які ведуть у світ Знань. Але чому ж діти не завжди із задоволенням ідуть на урок? Причин може бути багато, але одна з них «нудно», «нецікаво». Тому учня необхідно зацікавити. Як цього досягти? Напевно у кожного вчителя є арсенал власних прийомів. Пригадаємо, що К. Д. Ушинський більше ста років тому сформулював основну мету школи: навчити дітей вчитися. Саме навчити не фізиці, історії, хімії, а сформувати здатність учити себе. Важливо навчити дитину самостійно здобувати знання і вміти їх обробляти. Тільки так може з’явитися справжній інтерес до навчання. І якщо ми допоможемо дітям розвинути потребу в знаннях, уміти набувати їх, то ці важливі якості залишаться з нею і після закінчення школи.

На півночі є мудра притча: «Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день, якщо дати дві рибини, вона буде сита два дні, а якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде сита все життя.» Так і в навчанні – потрібно дати дітям не «заготовку» знань на завтра, а «озброїти» вмінням здобувати ці знання.

У класі сидять діти з різними здібностями і талантами. І переді мною встало непросте завдання – розкрити їх і розвинути. Вже в процесі роботи я зрозуміла, що завдання вчителя навчити думати. Потрібно допомогти дітям не просто засвоювати певну інформацію, але, і осмисливши її йти далі, знайти їй вживання, а якщо повезе, відкрити щось нове.

Погоджуючись з основним принципом навчання В. Ф. Шаталова «Учити всіх, навчати кожного» -, вважаю, що дорога до кожного учня лежить через урок. На уроках діти читають, пишуть, думають, сперечаються, міркують, вчаться співпереживати, відкривають істини і пізнають світ.

Урокам властиві непередбачені ситуації, і професійна майстерність вчителя перевіряється на них найстрогішим чином. Що необхідно, щоб учень не відчував себе безпорадним від невміння виконати вимоги вчителя, боязні отримати низький бал, щоб навчання не було нудним заняттям. У чому ж секрети професіоналізму педагога?. Впровадження інноваційних технологій, проведення нестандартних уроків, використання ігрових елементів допоможуть зробити урок цікавим, пізнавальним, таким, що може розкрити творчий потенціал особистості, дати змогу постійно підтримувати високий тонус дитячої уваги, навчить приймати самостійні рішення.

На сьогоднішній день я вважаю цю проблему особливо актуальною, не можливо вчити всіх однаково, потрібно знайти підхід до кожної дитини – старанної і не дуже, обдарованої і лінивої, лідера і виконавця.

Перед вчительством стоїть важливе питання: як вчити дітей. Кожний вчитель шукає відповідь на нього і приходить до висновку, що вчити потрібно так, щоб уроки були цікавими і, при цьому, діти отримували міцні знання.

У моїй роботі переважають як традиційні методи й методичні прийоми , так й інноваційні, інтерактивні методи.

Має місце співіснування традиційних та інноваційних технологій і у вихованні.

Під інноваціями у навчанні і вихованні розумію процес створення, поширення нових засобів (нововведень) для роз’яснення тих педагогічних проблем, які досі вирішувались по-іншому, а також результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних розв’язань різноманітних педагогічних проблем: оригінальні навчальні і виховні ідеї, нові навчальні і виховні технології, форми і методи навчання і виховання. Має місце співіснування традиційних та інноваційних технологій виховання.

А для того, щоб у виховному процесі робота вчителя як класного керівника у цьому нарямку була продуктивною, на мою думку ,він повинен:

 

  • мати творчі здібності;
  • бути здатним до організації своєї професійної діяльності на інноваційному рівні;
  • хотіти відкрити дітям можливості творчого розвитку;
  • бути готовим до пошуку;
  • бути ініціативним;
  • бути активним;
  • бути креативним;
  • бути компетентним;

 

  • враховувати індивідуальні, вікові та психофізіологічні особливості учнів.

У своїй роботі використовую такі інноваційні виховні технології:

 

  • технологія виховання успішної особистості;
  • персоніфіковане (індивідуальне) виховання;
  • технологія інтегрованого виховання;
  • проектна технологія;
  • ігрова технологія;
  • розвивальне виховання;
  • технологія саморозвитку особистості;
  • колективні творчі справи;
  • виховання на основі системного підходу;
  • технологія співробітництва.

 

Використовую такі інноваційні методи у виховній роботі:
 

 

 робота в малих групах;

 учнівські проекти (індивідуальні і колективні);

 ситуативні ігри (рольові, ігри-інсценування);

 аналіз аргументів „за” і „проти”;

 дискусії та дебати;

 розв’язування проблем;

 інтерв’ю;

 анкетування;

 аналіз випадків, ситуацій;

 портфоліо.

 

 

Інтерес до пізнання навколишнього середовища виступає своєрідним епіцентром розвитку учня, його пізнавальної самостійності, формування позитивного ставлення до результатів власної праці. Пізнавальний інтерес значною мірою визначає поведінку людини, її духовну й розумову сфери, інтелектуальні, морально-етичні і комунікативні якості, отже, він забезпечує виховання творчої особистості. Інтереси людини до пізнання дійсності чинять суттєвий вплив на особистість, вони тісно пов’язані з увагою, пам’яттю, мисленням, емоціями, волею і сприяють творчій самореалізації і духовному самовдосконаленню людини.

Зацікавити, а не дати знання в готовому вигляді − завжди було метою дидактики і теорії виховання. Інтерес є тією іскоркою, з якої згодом розгоряється жадоба до знань. Він − основа розвитку нахилів учнів, а отже, і їх професійного спрямування.

Застосування інноваційних технологій навчання і виховання сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів. На заняттях, де використовуються ці технології, діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки і спокійно сприймають зауваження, адже вони є активними учасниками виховного процесу. В атмосфері довіри та взаємодопомоги легко робити відкриття, усвідомлювати важливість здобутих знань. Саме за таких умов можливе виховання особистості, підготовленої до майбутнього, у якому необхідно розв’язувати проблеми та приймати конкретні рішення.

Третій рік я працюю із своїми семикласниками, релізуючи пріоритетні напрямки :

 

патріотичне виховання

національне виховання

правове виховання

сімейне виховання

моральне виховання

трудове виховання.

 

  • Реалізуючи напрямок патріотичного виховання, вивчаємо історію рідного краю, України, організовуючи заочні екскурсії; проводимо операцію „Добрий ранок, ветеране”. Так під час проведення виховної години , метою якої було поглибити знання учнiв про Україну; прищеплювати любов до Батьківщини. Формувати національну свідомість і людську гідність до рідної землі, свого народу. Розвивати мовлення та мислення, учні працювали у складі малих творчих груп, висловлювали свої думки під час дискусій, розв’язували поставлені завдання і проблеми.

Цікавою і проведеною з використанням інноваційних технологій була і виховна година на тему: «Професії людей, що нас оточують», що реалізувала напрямок трудового виховання. Напередодні з учнями була проведена анкета «Виявлення нахилу людини до певного типу діяльності», що стала основою мультимедійної презентації на заході, учні брали відеоінтервю у представників тих професій, з якими вони зустрічаються щодня: вчитель, директор школи, завуч, бібліотекар, працівник шкільної їдальні, продавець і т.д., готували власні презентації про професії своїх батьків і рідних.

Я переконалась, що будь-яка справа лише тоді по-справжньому цікава для дітей, коли задумана і організована самими дітьми. Тут велику роль відіграє учнівське самоврядування.

Учнівське самоврядування – це не спосіб звільнити класного керівника від його обов’язків і завантажити ними учнів. Це спосіб розширити діапазон діяльності дорослих і дітей. Принцип самоврядування: „Самі вирішили, самі зробили, самі відповідаємо” – мої діти прийняли відразу. Я і батьки лише допомагаємо дітям своїм довір’ям. Скоротивши кількість показових заходів до одного в місяць, ми отримали більше часу на їх якісну підготовку. У кінці кожного семестру спочатку на рівні класу, а далі на рівні школи проводиться конкурс «Учень року», де школярі готують виступи – звіти про свою роботу в школі: навчання, участь у інтелектуальних та творчих конкурсах, заходах, проведених на рівні класу, школи, району, області. Найкращі й найздібніші створюють паперові чи мультимедійні презентації – портфоліо.

Організовуючи разом всі виховні справи в класі, котрі цікаві і батькам, і дітям , реалізовую принцип сімейного виховання . Під час проведення 1- го уроку, присвяченого Року дитячої творчості, запросила мам, які розповіли учням про свої захоплення : вишивання і кулінарію, провели міні – майстер – клас із ними, також використала на цьому заході інноваційний метод ситуативної гри : рольова гра та гра- інсценування.

Крім цих методів використовую і традиційні: бесіди, диспути, лекції, семінари та інші.

Інноваційною на сучасному етапі є організація роботи з батьками в сучасному навчальному закладі сільської місцевості, яка спрямована на інтеграцію родинно-сімейного виховання.

Існує велике розмаїття організаційних форм педагогічного всеобучу батьків у сучасних освітніх закладах. Я використовую такі:

– колективні: лекції, конференції, диспути, дискусії, “круглі столи”,

– індивідуальні та групові: консультації з проблем родинно-сімейного виховання, бесіди, відвідування сімей, листування, індивідуальні дні, зустрічі з батьками; педагогічні доручення батькам;

– диференційовані: сімейні класні та шкільні свята.

На значну увагу заслуговує створення консультативних пунктів з питань виховання учнів.

Серед інноваційних форм роботи з батьками використовую такі:

Батьківські читання – дуже своєрідна форма роботи з батьками, що дає їм можливість не тільки слухати лекції педагогів, але й самостійно вивчати літературу з проблеми.

Батьківські вечори – свято спілкування з батьками друзів дитини, свято спогадів власного дитинства й дитинства своєї дитини; це пошук відповідей на запитання, які ставить перед батьками життя. Батьківський вечір – це нагода класному керівникові знайти однодумців і помічників у вихованні учнів і формуванні учнівського коллективу.

Нестандартне проведення батьківських зборів з використанням мультимедійних презентацій, святкові виступи учнів і т.д.

Упровадження інноваційних технологій на уроках та у позакласних заходах , на мою думку, - це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, що пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів.

Кожна дитина має до чогось певні здібності. Наше завдання - відшукати найменші пагінці таланту, розвивати їх. А успішною наша праця у навчанні і вихованні дітей буде саме за умови упровадження інноваційних технологій.

 

Категорія: Науково-методична проблема вчителя | Додав: sveta2406 (24.11.2017) E W
Переглядів: 573 | Теги: Упровадження інноваційних технологі | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Корисні сайти

Онлайндрукування

Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz